Systemy Rehabilitacyjne
Szczegółowe podsumowanie i porównanie systemów ExeSystem, AfaSystem i Dr Neuronowski
Cel programu
Wspieranie rehabilitacji neuropsychologicznej osób z dysfunkcjami wykonawczymi wynikającymi z uszkodzeń przedczołowych mózgu.
Twórcy
Harpo Sp. z o. o. we współpracy z Instytutem Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
Grupa docelowa
- Pacjenci po udarze mózgu, urazach czaszkowo-mózgowych
- Osoby po COVID-19 z zaburzeniami funkcji wykonawczych
- Specjaliści neurorehabilitacji prowadzący terapię dorosłych pacjentów
Funkcje
- Ćwiczenia oparte na mechanizmach motywacyjnych
- Możliwość rehabilitacji w domu pod zdalnym nadzorem specjalisty
Demo
Wersja próbna na 3 dni
HARPOEXEDEMO
Projekt
Współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, konkurs NCBR.
Porównanie systemów rehabilitacyjnych
ExeSystem

Funkcje wykonawcze
Główne zastosowanie
Terapia funkcji wykonawczych: uwaga, pamięć operacyjna, planowanie, rozwiązywanie problemów, kontrola zachowań
Grupa docelowa
Dorośli pacjenci po udarze, urazach mózgu, COVID-19
Unikalna wartość
Skupienie na funkcjach wykonawczych i możliwości kontynuacji terapii w domu
AfaSystem

Terapia afazji i mowy
Główne zastosowanie
Terapia afazji i zaburzeń mowy
Grupa docelowa
Osoby z afazją i innymi zaburzeniami językowymi
Unikalna wartość
Specjalizacja w terapii afazji
Dr Neuronowski

Szeroki zakres terapii
Główne zastosowanie
Rehabilitacja dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy, poznawczymi, autyzmem, dysleksją, trudnościami szkolnymi
Grupa docelowa
Dzieci i dorośli z szerokim spektrum zaburzeń poznawczych i językowych
Unikalna wartość
Szerokie spektrum zastosowań (mowa, poznanie, autyzm, dysleksja)
| Cecha | ExeSystem | AfaSystem | Dr Neuronowski |
|---|---|---|---|
| Forma terapii | Realistyczne ćwiczenia komputerowe, możliwość rehabilitacji domowej pod nadzorem specjalisty |
Ćwiczenia językowe i komunikacyjne | Ćwiczenia poznawcze, językowe, wspierające rozwój szkolny |
| Mechanizmy wsparcia | Informacja zwrotna, monitorowanie postępów, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi |
Ćwiczenia ukierunkowane na poprawę komunikacji | Ćwiczenia wspierające rozwój poznawczy i społeczny |
| Dostępność | Wersje profesjonalne (tablet, komputer), wersja pacjenta (komputer), wersja czasowa demo |
Wersja terapeutyczna | Wersja terapeutyczna dla różnych grup wiekowych |
Case study: Pan Mateusz, 55 lat
1. Diagnoza początkowa
Pan Mateusz przeszedł udar mózgu, w wyniku którego wystąpiły:
- Zaburzenia funkcji wykonawczych (problemy z planowaniem, pamięcią operacyjną, kontrolą zachowań)
- Łagodne zaburzenia językowe (afazja)
2️. Pierwszy etap – ExeSystem
Miesiące 1-3: W warunkach klinicznych Mateusz pracuje z ExeSystem nad:
- Ćwiczeniami pamięci operacyjnej i planowania
- Zadaniami wymagającymi rozwiązywania problemów i kontroli impulsów
Po wypisie ze szpitala kontynuuje terapię w domu, pod zdalnym nadzorem specjalisty.
3️. Drugi etap – AfaSystem
Miesiące 4-6: Po kilku miesiącach Mateusz nadal ma trudności w komunikacji. Logopeda włącza AfaSystem:
- Ćwiczenia językowe i komunikacyjne
- Trening rozumienia i budowania zdań
4️. Trzeci etap –
Dr Neuronowski
Miesiące 7-12: W trakcie rehabilitacji pojawiają się problemy z koncentracją i uczeniem się nowych informacji. Neuropsycholog rekomenduje Dr Neuronowski:
- Ćwiczenia poznawcze (uwaga, pamięć, rozumienie kontekstu)
- Trening wspierający adaptację społeczną
5️. Rezultat
Po roku Mateusz:
- Odzyskał dużą część sprawności wykonawczej dzięki ExeSystem
- Poprawił komunikację dzięki AfaSystem
- Wzmocnił funkcje poznawcze i koncentrację dzięki Dr Neuronowski
Obecnie funkcjonuje samodzielnie, z niewielkim wsparciem rodziny.
Harmonogram terapii
ExeSystem
- Intensywna rehabilitacja funkcji wykonawczych w szpitalu
- Kontynuacja w domu pod zdalnym nadzorem specjalisty
- Ćwiczenia pamięci operacyjnej, planowania, kontroli zachowań
- Włączenie terapii afazji
- Ćwiczenia językowe i komunikacyjne prowadzone przez logopedę
- Trening rozumienia i budowania zdań w domu
Dr Neuronowski
- Ćwiczenia poznawcze i językowe
- Wsparcie koncentracji, pamięci i adaptacji społecznej
- Trening wspierający uczenie się nowych informacji
Kluczowe wnioski
ExeSystem
Fundament terapii po udarze, skupienie na funkcjach wykonawczych. Idealny do łączenia terapii klinicznej z domową.
AfaSystem
Wsparcie komunikacji i redukcja afazji. Skoncentrowany na języku i komunikacji, najlepiej działa w gabinetach logopedycznych.
Dr Neuronowski
Rozwój poznawczy i adaptacja społeczna. Najbardziej uniwersalny, obejmuje dzieci i dorosłych, świetny w szkołach i terapii edukacyjnej.
Systemy nie konkurują ze sobą, lecz uzupełniają się w praktyce rehabilitacyjnej
ExeSystem
Exesystem to zestaw nowatorskich programów terapeutycznych wspieranych komputerowo. Aplikacja ta służy do wspomagania rehabilitacji psychologicznej dorosłych chorych z zaburzeniami wykonawczymi (ang. executive), nabytymi w wyniku ogniskowego uszkodzenia głównie czołowych systemów mózgu. Aplikację opracowano we współpracy z Pracownią Neuropsychologii Klinicznej II Kliniki Neurologicznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Ćwiczenia usprawniają wybrane umiejętności, które są ważne w codziennym życiu.
AfaSystem
AfaSystem to zestaw programów komputerowych wspomagających rehabilitację chorych z afazją. Przeznaczony jest dla terapeutów pracujących z osobami z zaburzeniami mowy, zajmujących się rehabilitacją pacjentów po udarach, urazach, w przebiegu chorób upośledzających sprawności językowe. Ćwiczenia obejmują podstawowe funkcje językowe (tworzenie i rozumienie wypowiedzi językowych, czytanie i pisanie). Wzbogacony o ilustracje i prezentacje dźwiękowe materiał został podzielony według poziomów trudności.
Dr Neuronowski
Dr Neuronowski jest nowatorskim narzędziem terapeutycznym wspomagającym rehabilitację dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy oraz innymi zaburzeniami poznawczymi. Program terapeutyczny Dr Neuronowski powstał we współpracy Pracowni Neuropsychologii Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN i firmy Harpo. Narzędzie składa się z 10 modułów zawierających 46 bazowych gier komputerowych usprawniających poszczególne funkcje poznawcze, tj. świadomość fonologiczną, słuch fonematyczny, rozumienie mowy, sekwencjonowanie dźwięków, a także pamięć, szybkość reagowania, uwagę i funkcje wykonawcze.


